Månedsarkiv: august 2014

DIY – Nye billeder til væggen

Det er årets sidste sommerdag, og vejret her ikke været super sommerligt. Vi har dog ikke fået ret meget regn i dag, men det har alligevel egnet sig bedst til at være inden døre.. Jeg havde lyst til at lave noget kreativt, og samtidig var jeg ved at blive lidt træt af billederne på væggen, så jeg slog 2 fluer med ét smæk. Hvad det endt op med kan i se her:

KOBBERMALEDE VERDENSBILLEDER:

Det tog mig fra klokken 11 i formiddags til klokken 18. Min hånd er rimelig smadret lige nu, men det har også lidt at gøre med at jeg langt fra havde det optimale værktøj. Derfor måtte jeg bruge hvad vi lige havde, og derfor tog det nok også lidt længere tid end det ellers ville have gjort.

Du skal bruge:

Et A4 printet billede af verden & et af Danmark / En rigtig god hobbykniv eller skalpel / et skærebræt / 2 stykker hvid karton / lim / tape / saks / kobberfarvet spraymaling (eller den farve du nu lige ønsker) / Masser af tålmodighed og godt humør :)

Start med at printe de ønskede skabeloner ud. Jeg vidste lidt hvad jeg gik efter, så jeg søgte på nettet indtil jeg fandt noget jeg kunne lide. Herefter skal alle de farvede felter klippes eller skæres væk. Det er klart det der tager mest af tiden, og især fordi jeg havde en lidt for sløv hobbykniv, og derfor måtte bruge “prikke-metoden” på hele min skabelon :O

Når du har skåret det hele væk skal det sættes fast på et hvis stykke karton. Sæt små stykker tape på så de ikke glider fra hinanden når der skal males. Jeg brugte også en lille smule lim de steder der var små felter der ville “flappe”.

Så skal der spraymales & her var min søde kæreste heldigvis til stor hjælp, han er nemlig lidt mere erfaren end jeg er, så det var super skønt at han lige ville hjælpe, så jeg var sikker på at resultatet blev godt. Sørg for at du holder spraydåsen minimum 30 cm fra skabelonen og sprøjt i små korte sprøjt til det er ensartet dækket.

Så skal de bare tørre, fjernes fra skabelonen og sættes i de ønskede rammer.

Der var virkelig dårligt lys her til aften, så solen ville skære i glasset. Men pyt, jeg regner med i kan forestille jer hvordan de ser ud. Jeg synes selv de er blevet mega fede & er allerede blevet rigtig glad for dem!

Lækre vanilje proteinpandekager

Til 7-8 små pandekager skal du bruge: 2 store æg / 3 spsk havregryn / 2 spsk skyr / 2 spsk vanilje proteinpulver / lidt olie til stegning

Pisk æggene sammen og tilsæt havregryn, skyr og proteinpulver. Pisk det hele godt sammen. Varm en pande op med en lille smule olie, når panden er godt varm sættes der 3 “klatter” af med en ske og steges gyldne på begge sider. Jeg fik 7 små pandekager ud af det. (Man kan sagtens udskifte den ene spsk vaniljeprotein, med en spsk chokolade proteinpulver – det smager også super lækkert!)

Server pandekagerne med en lille smugle akacie-honning og friske blåbær, eller andet frisk frugt.

Ønsker til en god træning…

  1. Undertop fra H&M til 179,-
  2. “Nike Shimmel” trænings T-shirt til 250,-
  3. Kettlebells. Fås i mange forskellige udgaver og mærker. Priser fra 50-1200,- alt efter vægt
  4. “Nike Pro 18cm Core Compression” til 250,-
  5. “Begynder yogabogen”, til alle dem der (ligesom mig) gerne vil starte ud med yoga. Bogen koster 190,- hos Saxo
  6. Disse Nike Free & iD shoe er en sko du selv kan designe. Farvesammensæt som du har lyst. Skoen koster 1150,-
  7. 3-pak sportssokker fra H&M til 80,- (fås også i sorte)
  8. “Stella” armholder fra Gina Tricot til 149,-
  9. Yoga-tanktop fra Adidas “By Stella McCartney til 800,- (fås også i farven “soft powder”)
  10. “Nike Tech Fleece Hoodie V2” til 700,-

Dear Diary…

Måske et lidt mærkeligt indlæg, men jeg har tænkt over noget. Kan I huske da man hver fredag i folkeskolen skulle skrive om den forgangne uge i sin dagbog? Jeg har altid elsket det! Jeg er også typen der skriver “dagbog” på mine ferier – det er nu mere for at jeg skal kunne huske de steder jeg har set, senere hen. Men jeg kan rigtig godt lide at skrive alt muligt pladder. Måske er det også en af hovedårsagerne til at jeg startede denne blog op? Her kan jeg få lov til at skrive en hel masse om alt muligt mellem himmel og jord, om folk gider at læse det, det er noget andet, men jeg får nogle tanker skrevet ned, og det har jeg det rigtig rigtig godt med..

Derfor har jeg også overvejet at begynde og skrive dagbog. Altså ikke sådan noget “Kære dagbog. I dag har jeg….” Det skal være en dagbog man kan skrive i hvis der er nogle tanker eller nogle ting, man har brug for at komme af med. Især under forløbet med mig vægttab sker der rigtig mange ting, og det kunne da være dejligt at få dem skrevet ned, og gemt væk. Tror jeg også min kæreste ville sætte pris på, så han ikke skal gå og høre på alle mine tanke hele tiden!? :)

Er der nogle af jer derude der skriver dagbog? <3 <3

Lækker glutenfri madtærte

Tærtebunden: 1½ dl røde linser / 1½ dl rismel / 1½ dl majsmel / et skvæt olivenolie / (lidt vand)

Fyld: 150 g skinke i tern / 100 g røget bacon i tern / 2-3 store løg / ½ broccoli

Æggemasse: 4 æg str. L / 2 dl skyr eller cremefraiche / 1 tsk salt / lidt friskkværnet peber

Fremgangsmåde: Kog de røde linser i 15-20 minutter. Kom dem op i en si og si det resterende vand fra. Hvis ikke linserne er kogt helt ud, kan du mose det sidste med en gaffel eller piskeris. Bland det godt dammen med de 2 typer mel og olie. Tilsæt evt. lidt vand hvis dejen bliver for tør. Fordel dejen i et tærtefad. Det er umuligt at rulle dejen ud, så du må trykke den ud med hænderne. Sæt tærtebunden i en 200 grader varm ovn i 20-25 minutter. Imens kan du forberede fyldet.

Skær løgene i små stykker og kom dem på en varm pande sammen med bacon.Steg ved høj varme indtil baconen er sprød og løgene bløde.

Kom æg, skyr, salt & peber i en lille skål, og pisk det godt sammen. Stil til side. Tag tærtebunden ud af ovnen og fordel bacon/løg-blandingen jævnt i bunden. Kom nu skinketern på sammen med små buketter af broccoli. Til sidst hældes æggemassen over og tærten sættes tilbage i ovnen i ca. 40 minutter, eller til æggemassen er helt stivnet. server varm til aftensmaden.

Smager også dejligt, kold som frokost dagen efter…

Lately on INSTAGRAM #11

  1. Dejlig aftengåtur i skoven på min restitutionsdag
  2. Pakker til 2½ uges ferie
  3. Sidste træning inden turen går til England
  4. Vores sidste aften i København, og en gåtur langs Nyhavn
  5. Den blå planet
  6. Lækre nybagte hindbærsnitter fra Blomsterbergs

  1. Lækker og nem salat med, spidskål, æble og hasselnødder
  2. Endelig! Min finde lovetag halskæde fra Jane Kønig
  3. Første løbetur efter 2½ uges ferie – Ømme stænger!
  4. Denne kjole har hængt i mit skab siden sommeren 2007. Jeg har ikke kunnet passe den i 7 år – WUPTI!! Det kan jeg nu <3
  5. Lækker madtærte med glutenfri bund
  6. En gammel klassiker i ny fortolkning – Æblekage

  1. Mig efter 1½ times step
  2. Cremet og krydret grøntsagssuppe med spicy rejer
  3. Eksamenskrivining i det dejlige sensommer-vejr

Eksamensopgave i det fri

Okay hvor lækker er det lige?? Nu har det regnet konstant i 2 uger (sådan føles det i hvert fald) OG så står man op til det her i dag! Jeg blev pludselig fyldt med energi. Jeg sprang ud af sengen, spiste mig noget blåbær yoghurt til morgenmad, og så var det asti-afsted ud i det skønne vejr. De sidste par dage har solen tittet frem i små øjeblikke, men det har blæst meget, og inden man nåede at se sig om, regnede det igen. Men ikke i dag.. Jeg gik mig en lille tur på 4 km. – jeg måtte endda tage jakken af, da det blev for varmt! :O

Jeg er pt. i gang med at skrive eksamensopgave i min specialisering børn&unge. Jeg skriver om børn i udsatte familier. Det er faktisk et emne jeg synes der er rigtig rigtig spændende, men alligevel kan jeg godt have lidt svært ved at tage mig sammen til at sætte mig ned og få skrevet noget. Jeg er dog næsten færdig, og den skal først afleveres på fredag, så ingen stress ;) Men det bringer mig tilbage til vejret. Jeg havde nemlig besluttet at jeg i dag ville bliver færdig med at skrive opgaven, å kan jeg holde dagen i morgen fri og torsdag fri! DET KUNNE VÆRE FEDT! Så når vejret nu er som det er, sidder jeg nu ude på altanen med en godt glas vand med citrus, blåbær og mine bøger. Opgaven skrider fremad, og jeg skal nu til det sjove, nemlig at skrive min konklusion, og så kan jeg vidst godt kalde mig så godt som færdig med denne opgave.

I starten af september skal jeg så til det igen, hvor den står på pædagogikeksamen – men den tid den glæde (sorg)

Jeg slutter af for nu, kan i have en skøn og solrig dag – KNUS her fra altanen <3

Sund udgave af en gammel klassiker

Denne her opskrift er min helt egen. Jeg skulle lave en lille lækker dessert til os i lørdags, og min kæreste mente jeg skulle lave chokolademousse eller hvid chokoladeskum med rabarberkompot, og det lyder alt sammen virkelig lækkert, men eftersom det ikke lige passer ind i min 35 dages træningslejr, måtte jeg til at være kreativ. Vi havde nogle store flotte æbler liggende, skyr i køleskabet og depotet fyldt op med nødder. Derfor – Gammeldags æblekage, bare på den sunde måde. Og hvis jeg skal være ærlig, synes jeg faktisk at resultatet blev rigtig godt, selvom det var en dessert lavet ud fra mit hoved og uden opskrift. Den er rimelig nem at give sig i kast med. Alt du skal bruge og gøre har jeg beskrevet nedenfor:

MANDELKNAS: 200 g mandler / 1-2 spsk flydende honning

ÆBLEGRØDEN: 6 store æbler / 1 dl. vand / Citronsaft / 2 spsk stevia

SKYRCREMEN: 200 g skyr / stevia / vaniljepulver eller proteinpulver med vaniljesmag.

Start med at komme vand, stevia og lidt citronsaft i en gryde. Skræl æblerne, fjern kernehuset og skær dem i mindre stykker. Kom dem i gryden og kog dem i 10-15 minutter, til de er helt most ud (jeg kan godt lide at der er lidt stykker i, men det kan man gøre som man vil).

Sæt en pande på blusset og rist mandlerne herpå. Når de har ristet godt kommes der honning ved og der ristes videre i yderligere 2 minutter. Kom honningmandlerne på et stykke bagepapir og lad dem køle helt af.

Bland skyr sammen med vaniljepulver og stevia. Jeg har ikke  skrevet mængden af vanilje og stevia ned, for det må man smage sig lidt frem til. Nogle vil gerne have den meget sød, jeg vil ikke have den super sød, men igen – det bestemmer man helt selv.

ANRETNING: Kom den afkølede æblemos i 4 smukke glas – start med 2 spsk i hvert glas. Kom herefter lidt skyrcreme ovenpå og herefter honningmandlerne, der nu er grofthakkede. Nu starter du igen med æblegrød, skyrcreme og honningmandler. Fortsæt indtil der ikke kan være mere i glassene. Opbevar dem på køl indtilde skal serveres.

Hvis  I er lige så heldige som mig var der lidt æblegrød i overskud, som jeg fik til morgenmad dagen efter.. MUMS! <3