Månedsarkiv: december 2014

Året der gik – 2014

Vi har været så gruelig meget igennem i 2014. Heldigvis kun positive minder! <3

Den første februar startede jeg i min 3. og sidste praktik i den skønneste børnehave, hvor jeg var så utrolig glad for at være. Senere på året var jeg med min svigerfamilie en uge i Sydengland, hvor vi kørte rundt og så det meste.Vi blev indlogeret på 5 forskellige hoteller, og det var en ny og spændende måde at rejse på. Dagen efter vi atter vendte hjem til Danmark, tog vi en tur til Bornholm med min familie, hvor vi fik kørt øen tynd. Inden vores sommerferie var helt slut, drog vi 4 dage til København.

Skolemæssig, har jeg i år, været til 2 eksamener. Først pædagogik i september og efterfølgende min eksamen i linjefaget “sundhed, krop & bevægelse”, som blev bestået med henholdsvis et 10- og et 12-tal :) Nu er bacheloren ved at nå sin ende, men heldigvis er arbejdet i hus. Jeg starter den 5. januar i idrætsSFO’en og det er forhåbentlig en spændende tid jeg går i møde.

Min kæreste og jeg er sammen på 7 år, og har de seneste 3, boet i lejlighed i Sønderborg. Vi er ved at få dannet os et lille med tæt netværk, så det er bare super dejligt. Min kæreste er først færdig med sin uddannelse i januar 2016, så vi bliver hængende i syden lidt endnu :)

Træningmæssig startede 2014 ikke særlig heldigt ud. Jeg havde ingen motivation og lod det hele stå til. Min svigermor og jeg indgik et væddemål om hvorvidt vi kunne nå vores mål i løbet af året, og her sidder jeg så – 10 kg. lettere. Jeg har fået gang i træningen igen og kan slet ikke undvære det i min hverdag. Jeg træner 6-7 gange om ugen og det har givet mig meget mere overskud til de øvrige gøremål. 2015 for mig, skal gerne ende med de sidste 6 kg. bliver smidt, og ellers skal jeg bare holde den gode rytme jeg er kommet ind i :)

I takt med mit vægttab har jeg eksperimenteret en del i køkkenet og det er blevet til en masse nye og lækre opskrifter på blandt andet salater, efterårsretter og lidt til den søde tand :)

Jeg vil ønske jer alle et rigtig godt nytår og ønsker alt det bedste for jer i 2015! <3

Lige til sidst, så skal i da lige have opskriften på verdens bedste kransekager :)

INSTA Moments, vinter 2014

  1. Lækre dadelkugler med lakrids, opskrift her
  2. De 5 basisøvelser i styrketræning, her dødløft
  3. Hjemmelavet glutenfri pandekage med laks
  4. 2½ times step i centeret
  5. Gåtur i det skønne frostvejr
  6. Pistol squat – den værste øvelse jeg ved!
  7. Yogabogen for begyndere er et af de bedre køb i nyere tid
  8. Step, step, step… Jeg bliver ALDRIG træt af det!!
  9. Julegåtur med ham den skønne <3

Nyt År – Nyt Træningsprogram

Så nærmer 2015 sig med hastige skridt, og det betyder for mange, nytårsfortsæt med henblik på vægttab og en sundere livsstil. Sådan bliver det ikke for mig i 2015. For mig kommer det til at handle om at holde fast ved de vaner jeg har fået lagt mig i 2014. Men for at der skal ske en lille smule nyt, har jeg været ved at lave mig et nyt træningsprogram.

Den 5. januar begynder jeg på mit arbejde i SFO’en og mine primære arbejdstider er fra 13.30-17, så der skal laves nye rytmer i hverdagen, så træning og madlavning, bliver passet ind i mine arbejdstider. Med det nye træningsprogram, tror jeg nu ikke det bliver noget problem, men det kommer der en opdatering på i det nye år.

  • mandag: 1 times step + mave/ryg
  • tirsdag: Styrkeprogram 1 + 30 min. yoga
  • onsdag: Styrkeprogram 2 (+ 15 min. hulahopring)
  • torsdag: 1 times step + 30 min Bike
  • fredag: 30 min. Bike + mave/ryg
  • lørdag: Styrkeprogram 1 + 30 min. yoga
  • søndag: Styrkeprogram 2 (+ 15 min. hulahopring)

 

Styrkeprogram 1:

  • Bænkpres
  • Siddende Skulderpres
  • Dips
  • Sideskulder
  • Flys
  • Talje

Styrkeprogram 2:

  • Squat
  • Dødløft
  • B.O. Rowes
  • Rowes (bred)
  • Military
  • Biceps curl

23. december

LUCIABOLLER

Hvert år har vi tradition for at spise luciaboller enten den 23. eller 24. Selvom man har valgt at leve en sund december, betyder det jo ikke at man overhovedet ikke må noget som helst. Jeg har spist en lille smule og nydt det i fulde drag. Vægten er 1,7 kg. lavere end den 1. december og det er jeg rigtig fin tilfreds med. Jeg har trænet en del, så jeg har kunnet tilvælge nogle af de absolutte nødvendigheder, for mig, i julen, som blandt andet luciabollerne.

Opskriften i år er lavet ud fra Mette Blomsterbergs julebog, men denne opskrift er også at anbefale.

22. december

LÆKKER JULESALAT M/ KÅL OG FRUGT

200 g grønkål // 4 julesalater // ½ rød spidskål // 3 appelsiner // 1 granatæble // 100 g valnødder // 100 g tørrede tranebær eller abrikoser

Marinade: 1 spsk grov sennep // 1 spsk honning // 2 spsk hindbæreddike // 6 spsk valnøddeolie // salt & peber

Skyl grønkål, julesalat og den røde spidskål. Finsnit det hele. Skær skrællen af appelsinerne og skær dem i fileter. Bland dem med de forskellige salater. Hak valnødderne groft og vend dem i salaten sammen med granatæblekernerne.

Alle ingredienser til marinaden blandes sammen og vendes i salaten. Pynt med hakkede abrikoser eller tørrede tranebær.

20. december

“JEG VIL GERNE PRØVE…”

…at komme ind i nordens største klatrehal – Dansk bjerg- og klatreklub, som har huse i København. Her kan man komme ind og klatre på de 15 meter høje klatrevægge og blive guidet af de uddannede instruktører.

Jeg tror det er super sjovt at klatre og det ville være en super fed måde at tilbringe en eftermiddag på. Har i lyst til at læse mere om nordens største klatrehal og bestille tid kan det blandt andet gøres via sweetdeal.dk

19. december

FREDAGSJULEØNSKE – NIKE TECH FLEECE

 

Den her er bare SÅ fin! Det var egentlig slet ikke den der skulle have været mit julefredagsønske i dag, med der imod en Trøje fra Adidas, som jeg prøvede i Flensborg i går. Desværre kan jeg ikke finde den nogle steder, så det må blive denne smukke sag fra Nike i stedet for. Som vist ovenfor, fås den i 2 forskellige farver, koster 750,- & kan købes lige her.

18. december

STYRKETRÆNING: “DE 5 BASIS-ØVELSER”

Squat: 

Styrker: for- & baglår samt balder

 

Dødløft:

Styrker: baglår, balder & ryg

 

Yart rowes:

Styrker: Øvre ryg, biceps & bagskulder

 

Military:

Styrker: Skulder & triceps

 

Bænkpres:

Styrker: Bryst, triceps & frontskulder

 

Jeg vil gerne lige undeskylde billederne, de er ikke af bedste kvalitet, men trætheden har meldt sig, så i må nøjes med den uredigerede version :) Håber det går!

Vil du styrke din krop på bedst mulig vis, er disse 5 basis-øvelser et must. Laver du disse 5 øvelser, kommer du stort set alle musklerne igennem. Gennem disse øvelser får du trænet Lår, balder, skuldre, bryst og ryg. Hvis man ønsker at starte på med styrketræning, bør man, hvis du spørger mig, inkludere alle de ovenfor viste øvelser. Om nogle dage vil jeg give et bud på 5 supplerende øvelser, der bakker denne træning op, så man kommer endnu mere rundt, og får styrket endnu flere muskler.