Månedsarkiv: juli 2016

Dagbog fra København

Jeg skriver altid dagbog når vi er ude at rejse og på vores lille kærestetur til København skrev jeg selvfølgelig og lidt om alle de ting vi gik og oplevede, og jeg tænkte at jeg gerne ville dele min rejsedagbog med jer denne gang. Hvis I vil se hvilken dagbog jeg skriver i, kan i klikke forbi et tidligere indlæg lige her

København, tirsdag d. 26. juli 2016: H-K og jeg havde fået lov til at låne Karl og Mettes lejlighed mens de var på ferie, så tirsdag formiddag klokken 09.30 kørte vi hjemmefra. Vi havde et kort stop over Fyn da vi havde lidt bøvl med bilen, men efter et kvartes tid var vi atter på farten. Vi var i København omkring klokken 13 og efter vi havde båret vores ting op i lejligheden, gik vi ned til “Royal Bagel” hvor vi købte en sandwich som vi spiste i Fælledparken inden vi gik ad Strøget til Nyhavn, Skuespillerhuset og til det nybyggede “Kvæsthusbroen”, hvor vi holdte en pause og fik en lille forfriskning. Herfra gik vi via Amaliehaven op til Amalienborg og Marmorkirken. Da klokken blev 18, gik vi til “Det lille apotek” hvor vi spiste vores aftensmad. Med maverne godt fyldte, tog vi turen op i Rundetårn for at nyde den smukke udsigt. Herefter gik vi en aftentur inden vi igen tog hjem i lejligheden hvor vi så lidt fjernsyn inden vi gik i seng.

København, onsdag d. 27. juli 2016: Vækkeuret ringede klokken 08.30 og efter vi havde spist morgenmad gjorde vi os klar til at gå klokken 11.30. Vi havde nemlig aftalt at mødes med Jeppe, mormor, muffi, Kelvin og Sonja i Jeppes lejlighed, på Vesterbro klokken 12.30. Efter at have set hans nye lejlighed gik vi ned for at spise frokost sammen på café Hoegh. Klokken ca. 15 gik vi hver til sit. Vi gik langs H.C. Andersens Boulevard, hjem til lejligheden hvor vi slappede af inden vi klokken 19.30 gik ud for at spise aftensmad på Papirøen. Her valgte vi at købe mad på “Pulled duck”. Vi spiste på en bænk inden vi gik en tur forbi Operahuset og ud til Holmen hvor vi gik rundt i et godt stykke tid for at finde hvor “Havana” ligger til. På vejen hjem gik vi gennem Nyhavn, hvor vi spise churros på “Rajissimo”. Hjemme i lejligheden så vi, ligesom aftenen før, lidt fjernsyn inden vi gik i seng.

København, torsdag d. 28. juli 2016: Dagen i dag havde overskriften “gastronomiske lækkerier”. Vi startede dagen ud stille og roligt med morgenmad, lidt fjernsyn og et bad. Da klokken lidt over 11 gik vi hjemmefra og satte kurs mod Nørrebro Bryghus hvor vi begge fik en skøn forfriskning at gå videre på. Vi skulle dog ikke gå langt før vi nåede næste destination som var “Grød” på Guldbergsgade, hvor vi spiste en skøn skøn frokost. Herfra tog vi videre ind mod midtbyen og Strøget hvor vi kiggede lidt i butikker inden turen gik til Grønnegade og “Serenity Cupcakes” hvor vi nød et par skønne cupcakes til kaffen. For at forbrænde en smule af alt det indtagede, gik vi om i Kongens have, og videre herfra til Tivoli, hvor vi tilbragte et par timer inden vi skulle ind og spise på “Brdr. Price i Tivoli” Her fik vi et af de lækreste måltider vi havde fået længe og efter en lille ekstra gåtur i det smukke Tivoli, gik vi hjem til lejligheden og så en film på sofaen, inden vi hoppede i seng.

København, fredag d. 29. juli 2016: Dagen i dag var hjemrejsedag, så derfor havde vi ikke der store på programmet. Efter at have sovet længe havde vi lovet at tømme vores værters stue for møbler, da de tidligere havde haft vandskade, som stadig ikke er ordnet. Efter at have pakket vores tasker, gik jeg ned i en lille hyggelig butik ikke langt fra lejligheden, for at købe et par skåle som jeg havde gået og kigget på hele ugen, så dem blev jeg nødt til at købe med hjem ;) Klokken 12 forlod vi København for at køre til Lyngby. Her havde vi nemlig bestilt bord på “Blomsterbergs café” til en lækker frokost og efterfølgende kaffe og kage. Inden vi kørte hjem, shoppede vi en lille smule i Lyngby storcenter og kørte herefter til Fyn, hvor vi havde inviteret os selv på aftensmad hos min kærestes søster. En super dejlig mini-ferie sluttede da vi landede hjemme klokken lidt i midnat

Saturday Snack

“Skaldyrssalat & svenske fladbrød”

Vi havde en helt igennem fantastisk tur til Sverige for en uges tid siden. Vi spise ude et par gange og begge gange fik vi masser af lækre skaldyr og fisk. Da vi så kom til Danmark igen, skulle vi selvfølgelig på nedtrapning, og derfor lavede jeg i mandags en svensk-inspireret frokost med skaldyrssalat og hjemmebragte fladbrød

Du skal bruge: 150 g store rejer // 100 g krebsehaler // 1 spsk citronsaft // 2 spsk skyr // 3-4 spsk mayonnaise // 1 lille spsk ketchup // 1 spsk tørret dild (eller en masse frisk) // salt & peber // svenske fladbrød, tortillas eller lignende

Dræn rejer og krebs godt for væde. Kom dem i en skål og bland godt sammen med de øvrige ingredienser. Server i en skål og fladbrød skåret i skiver. Dette er en fantastisk lille frokost, eftermiddags snack eller en let forret

Boganbefaling – Efter DIG

Denne bog, var en jeg virkelig havde set frem til at læse. Efter at have læst “Mig før DIG” kunne jeg næsten ikke vente med at komme igang med “Efter DIG”. Jeg var så heldig at få bogen af min veninde i fødselsdagsgave, og endelig har jeg fået den læst!

Fra bogens bagside: “Halvandet år efter at Lou er blevet forladt af Will, kæmper hun stadig for at komme videre i sit liv. Dagene tilbringer hun med at arbejde som servitrice i en trøsteløs lufthavnspub, og nætterne alene i sin triste, halvtomme lejlighed. Lige indtil den sene aften, hvor det ringer på hendes dør…”

Efter “Mig før DIG” havde denne her bog virkelig noget at leve op til. Man kunne næsten ikke andet end blive skuffet, men det blev jeg overhovedet ikke, jeg skulle dog som så mange gang før, et stykke ind i bogen, før jeg for alvor blev fanget af handlingen. Jeg tror ikke det har noget som helst med bogen at gøre, for hvis man læser tilbage i de tidligere “Boganbefalinger”, tegner der sig et mønster om at jeg tit skal kæmpe mig igennem de første 50-60 sider, inden jeg for alvor bliver opslugt af en bog.

10 skønne ting du kan lave i din sommerferie

Hvis man nu ikke har planer om at tage på ferie, er der jo også mange hyggelige ting man kan lave i sin sommerferie, herhjemme. Jeg har samlet 10 ting som jeg ville lave i min ferie, hvis vi ikke havde været ude og rejse.

1. Pak en picnickurv og tag på skovtur
  2. Kør en tur til en af de små danske øer
  3. Brug en aften/nat under åben himmel med bål, film, dyner og puder (hvis det danske sommervejr tillader det)
  4. Læs en masse gode bøger mens du drikker iskaffe
  5. Tag på en lille vandretur langs Hærvejen
  6. Lav din egen lækre is, og inviter venner/ familie på en sommerlækkeri
  7. Find et nyt have-projekt og gå i gang ;)
  8. Bag lækre pizzaer på grillen
  9. Pak en rygsæk og brug en dag på cyklen – se hvor du ender
  10. Bag en lækker sommerkage og pynt den smukt, inden du nyder den i det fri

DIY – Vild kornbuket

Vi tilbragte dagen hos vores forældre i går, da vi først kom hjem fra Sverige natten til søndag. Derfor tog vi lige en ekstra dag med afslapning, inden vi kørte hjem til os selv. Jeg brugte dagen på at lægge billeder fra vores ferie ind på computeren, spise morgenmad hos mine bedste forældre, aftenhygge hos mine svigerforældre og så var jeg ude at plukke lidt vildt fra marken lige bag ved mine forældre for at lave en lille sommerbuket.

Du skal bruge: Kornakser // margueritter // kornblomster //vild gulerod // saks // elastik // en lille vase

Dagen i dag bliver brugt på at få vasket en masse tøj, pakke taskerne ud og slappe af. I morgen har vi nemlig bestemt os for at køre en tur til København, på en lille kærestetur og jeg glæder mig rigtig meget

Bloggens første indlæg

Det er efterhåneden ved at være længe siden af jeg startede min blog op. Dengang var adressen christinslife.wordpress.com, og senere fik jeg min egen hjemmeside. Bloggens allerførste indlæg blev postet den 25. juni 2013, og i kan gense det lige her:

“Godmorgen #1”

Der er ikke noget bedre end en god start på dagen, med overskud til at lave lidt lækkert i køkkenet. I morges stod den på Proteinpandekager, med friske danske jordbær, hjemmelavet æblesirup og rød grapefrugt. Hertil et dejligt glas koldt ice coffee.

Opskrift på proteinpandekager (5 stk.)

40 g. havregryn // 1,5 stk. æggehvide // 175 ml. skummetmælk // 0,5 ske proteinpulver // 10-15 g. hvedemel // lidt sødemiddel f.eks. Stevia

Opskrift på æblesirup

7,5 dl. god æblemost // 350 g. rørsukker // 1 vaniljestang

Kom alle ingredienser i en gryde og lad det små-simre i ca. 2 timer. Det må ikke koge. Husk at røre i det en gang imellem og skum af undervejs.

Når siruppen er blevet tyk og gylden, hældes det på flaske og opbevares på køl i på til 1 måned.

Opskriften på Ice coffee kommer på et senere tidspunkt. Det er nemlig så lækkert at det fortjener sit helt eget indlæg!

Håber i alle har en god dag derude. Pas på jer selv :)

Rabo el Toro

Du skal bruge: 2 kg oksehaler // 2 store finthakkede løg // 6 fed finthakkede hvidløg // 1 stor finthakket gulerod // 2 røde, finthakkede peberfrugter // 100 g chorizo // 1 dl olivenolie // 1 spsk. paprika // 2 laurbærblade // 1 bundt urter f.eks. timian og rosmarin // 1 bundt hakket, bredbladet persille // 2 nelliker // 4 store, solmodne og finthakkede tomater // 1 dåse hakkede tomater // 3 dl rødvin // salt & friskkværnet peber

Drys oksehalerne med salt og peber og brun dem godt af på alle sider i en gryde med olie. Når oksehalerne er brunet af tages de op ad gryden og grøntsagerne tilsættes, og svitser ved høj varme i et par minutter. Nu kommes oksehalerne tilbage i gryden sammen med chorizo, krydderierne, friske tomater og de hakkede tomater på dåse. Kog det sammen i et par minutter inden du tilsætter rødvinen. Kom låget på gryden og lad det hele simre ved svag varme i omkring 3 til 4 timer. Herefter serveres “Raba el toro” med lækre pommes frites.

Gode steder at spise i Riga

Restaurant Muusu

Den sidste aften vi havde i Riga tilbragte vi på Restaurant Muusu. Flere af de steder vi kom hen, var fordi vi havde læst rigtig meget godt om dem på Tripadvisor, som virkelig kan anbefales at hente i sin Appstore hvis man skal på ferie.

Vi fik 2 retter mad, vand, danskvand, sodavand, vin, kaffe og drinks for 400,- i gennemsnit pr. mand. Maden var fantastisk, tjenerne var søde og imødekommende og stedet emmede bare af hygge og ro – Klart anbefalelsesværdig!

Konditoriet Bake Berry

Hvor heldig har man lov til at være? Lige ved siden af vores hotel fandt man nemlig det hyggelige konditori “Bake Berry” som serverede, ikke kun smukke, men også utrolig velsmagende kager. Vi nåede at besøge stedet 2 gange. Den første gang fik vi 3 kager, som i kan se på billederne ovenfor og 2. gang fik vi kanelsnurre og småkager. Hvis man trænger til noget til den søde tand, er “Bake Berry” stedet man skal besøge

Restaurant Domini Canes

Igen havde vi hentet informationer på Tripadvisor, hvor vi havde fundet frem til “Domini Canes”. Det er et lille sted, hvor der er plads til omkring 20 gæster. Det er hvad jeg vil kalde “finere madlavning”, men som koster langt under de danske priser.

Chokoladeriet Black Magic

Man kan ikke gå forbi “Black Magic” uden at stikke hovedet indenfor. Det er et af de hyggeligste steder jeg nogensinde har været. Servicen er i top og chokoladen er ubeskrivelig! Man sidder i de lækreste, bløde møbler, der spilles klassisk musik og man kan købe nogle souvenirs med hjem fra den lille butik. I forhold til Danmark er chokoladen forholdsvis billig. Man betaler 1 euro pr. stk. fyldt, hjemmelavet chokolade og kan få chokoladekager og desserter for omkring 3-4 euro.

Besøg “Black Magic” – det er en oplevelse!

Restaurant Easy Wine

Noget af det hyggeligste mad, fik vi på “Easy Wine”. Her får man udleveret et vinkort med 50 euro. Så går man selv op og tanker den vin man gerne vil prøve, og så bliver pengene trukket på vinkortet. Dertil fik vi en lækreste tapas som man selv sammensætter af enkelte ting eller små platter der er sammensat på forhånd.

Café “Parunãsim”

Helt tilfældig kom vi forbi denne lille hyggelige oase inde midt i byen. Vi skulle bare lige om og kigge, men blev grebet af begejstring og måtte bare sætte os og hygge med en lille forfriskning inden vi gik videre. De siger selv at de er “den mest romantiske café i old town” og jeg vil gerne give dem ret. Heromme i baggården var der en stemning som hvis man kom på en lille café i Italien

Restaurant Melnã Bite

Dette var vores restaurant på hotellet, og maden var super lækker. På menukortet fandt man lækre men også anderledes retter som f.eks. strudse tatar.

Generelt har vi været positive over den mad vi har fået serveret på vores ferie i Riga. Vi havde alle været en lille smule skeptiske over hvad vi mon skulle forvente, men vores tvivl blev gjort til skamme. Priserne er rimelige og maden er klart på højde, med den man får serveret herhjemme.

Det har været en dejlig kolonarisk oplevelse på hele vores ferie i Riga!

More pics from RIGA

Lige nu sidder vi og nyder vores ferie i Sverige. Det er dog ikke Sverige jeg vil vise jer billeder fra, men der imod vores ferie til Riga for et par uger siden. Det var en by der indbød til meget fotografering, så jeg har mange, mange, mange billeder der skal kigges igennem og redigeres, inden jeg kan give mig i kast med at få lavet en ny ferie-fotobog.

Vi boede på et hotel inde i old town og det gjorde at vi lå meget centralt for det meste, og kunne komme de forskellige steder hen på mindre end en halv time, på gåben. Hvis man selv overvejer at tage et smut til Riga vil jeg klart anbefale at man finder et hotel i den gamle bydel. Her ligger man mere centralt, men der er stort set ingen frafik inde i se små brostensbelagte gader.

3 søde sommeropskrifter

Himmelsk skovturskage

Dejen: 800 g hvedemel // 50 g gær // 3 dl mælk // 1 dl vand // 100 g smør // ½ dl fløde // 1 æg // 3 spsk sukker // 1 tsk salt Remonce: // 150 g smør // 150 g sukker // 2 tsk kanel

Opløs gæren i lunken mælk, vand og fløde. Smuldr smørret i halvdelen af melet og rør det i gærblandingen sammen med æg, sukker og salt. Kom resten af melet i lidt ad gangen, ælt dejen godt igennem og lad den hæve 30 minutter under et fugtigt viskestykke. Rør ingredienserne til remoncen sammen.

Rul dejen ud til et rektangulært stykke på ca 40 x 50 cm. Smør remoncen ud på dejen og rul den sammen til en roulade. Skær rouladen i 20-24 skiver og læg dem side om side i en stor bradepande og lad dem hæve 20-25 minutter.

Pensl kagen med sammenpisket æg inden den bages i 20-25 minutter på næstnederste rille i en 200 grader forvarmet ovn. Når kagen er kølet af kan den pyntes med glasur & krymmel.

Chokomuffins-surprise

Til 10 stk. skal du bruge: 200 g flødeost // 200 g sukker // 1 spsk vaniljesukker // 2 æg // 50 g smeltet smør // 100 g mel // 2 spsk kakao // 50 g hakkede pekan- eller valnødder

Tænd ovnen på 175 grader og beklæd en muffinform med papirforme. Kom flødeost, 50 g sukker og vaniljesukker i en skål, og pisk det godt sammen. Stil blandingen på køl, mens resten laves.

Pisk æggene skummende og hvide sammen med det resterende sukker. Rør smørret i. Bland mel og kakao sammen og sigt det ned i æggemassen. Vend forsigtigt rundt. Hak nødderne og kom dem i dejen. Vend igen forsigtigt rundt indtil dejen er ensartet.

Fordel halvdelen af dejen i de 12 forme. Kom herefter 1 tsk flødeostecreme i midten af hver form og fordel til sidst den sidste dej i formene, så flødeostecremen er dækket. Bag kagerne i ca. 20 minutter. Lad dem herefter køle af på en bagerist.

Søde valnøddeboller

Til 16 boller skal du bruge: 50 g gær // 50 g smør // 5 dl mælk // 1½ dl lys sirup // 2 tsk salt // 13-14 dl hvedemel // sammenpisket æg til pensling // ½ dl hakkede valnødder

Smuldr gæren i et dejfad. Smelt smørret i en gryde sammen med mælk, og varm det op til ca 37 grader. Hæld mælkeblandingen ned i dejfadet og opløs gæren. Tilsæt sirup, salt og det meste af melet. Arbejd det sammen til en sammenhængende dej (det er nemmest i en røremaskine). Dejen skal slippe skålens sider. Lad den hæve lunt og tildækket i 45 minutter.

Kom dejen ud på et meldrysset bord, og del dejen i 16 lige store stykker. Tril hvert dejstykke til en rund bolle. Kom bollerne på en bageplade, beklædt med bagepapir, og lad dem hæve tildækket i ca. 30 minutter.

Imens forvarmes ovnen til 200 grader. Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med de hakkede valnødder. Tryk nødderne en anelse fast på bollerne, så de ikke falder af under bagningen. Bag bollerne midt i ovnen i 15-20 minutter. Afkøl de nybagte valnøddeboller på en bagerist.