Månedsarkiv: marts 2018

Ugen der gik – fra morgen til aften

Jeg har den seneste uge skrevet en lille log-bog over vores dage fra vi stod op om morgenen og til vi gik i seng. Det har været en uge uden ret mange planer, så hvis I kunne tænke jer at se hvordan en ganske almindelig uge herhjemme i barsels-hytten ser ud, kan I læse med nedenfor

mandag

• 05.50 Storm vågner. Vi står op og morgenhygger i stuen med morgenmad
  • 08.30-11.30 Storm sover formiddagslur og jeg læser en bog og drikker iskaffe
  • 12.00 Pakkede Storm i barnevognen og gik en lille tur i det skønne forårsvejr. Vi handlede ind til aftensmad og hentede en pakke i pakkeboksen
  • 13.30 Den lille mus leger på tæppet i stuen mens mor pynter lidt til Påske
  • 13.50 Storm får frokost
  • 14.00-16.00 Lillemanden sover eftermiddagslur imens laver jeg fotobog. Far kommer hejm fra arbejde og kører ud for at hente vores nye møbler
  • 16.00 Storm står op og vi får besøg af naboen, som ser efter Storm mens vi får samlet- og stillet møblerne op
  • 16.30-18.00 Eftermiddagshygge i stuen, Storm får et bad og vi spiser aftensmad
  • 18.15 Godnat til Storm
  • 19.00-21.00 Afslapning på sofaen med Marsterchef og Badehotellet
  • 21.30 Godnat til mor og far

tirsdag ♡

• 06.00 Storm hygger i tremmesengen og vækker mor
  • 06.30 Morgenmad og efterfølgende leg i stuen
  • 08.00-10.00 Storm sover formiddagslur og jeg får pakket ud efter en god uge hos mormor og morfar
  • 10.00-13.00 Vi ser et afsnit af Bamse og kylling, synger og danser
  • 13.00 Frokosttid
  • 14.00-16.00 Vi går en lang tur i det smukke vejr – solem skinner fra en skyfri himmel
  • 16.15 Storm hygger med far mens mor handler ind og forbereder aftensmad
  • 18.00-18.30 Aftensmad og godnat til den lille mus
  • 19.00-21.00 Mor og far hygger på sofaen med håndbold og Nybyggerne
  • 21.30 Godnat

onsdag ♡

• 06.45 Mor vågner ved at der pusles rundt ovre i tremmesengen. Hygger i sengen med leg og tegnefilm inden vi står op
  • 08.00 Morgenmad

torsdag ♡

• 07.30 Storm vækker mor
  • 07.30-09.00 Hygge, morgenmad og leg i stuen
  • 09.00-10.00 Storm sover formiddagslur mens jeg slapper af på sofaen med et par afsnit af Sex and the City og lidt blogskrivning
  • 10.00 Vi leger på Storms værelse
  • 11.15 Vi læser bøger og ser Bamse og Kylling
  • 12.00 Storm får frokost og bliver derefter puttet til middag
  • 12.15 Jeg spiser frokost og laver indkøbsliste, vasker tøj og tager billeder til bloggen
  • 14.00 Storm vågner, får lidt at spise og vi går herefter en tur i Plantorama

• 08.00 Morgenmad
  • 08.30 Jeg forbereder tiramisu til i aften, med underholdning fra Storm
  • 09.00 Storm og far hygger på værelset
  • 09.30 Lillemanden sover formiddagslur. Far forbereder eksamen og jeg planter blomster
  • 10.45 Storm vågner, får lidt at spise og går i køkkenet med mor, for at forberede frokost
  • 11.30 Storm leger i sturn mens mor skriver gækkebreve

• 12.00 Jeg forbereder aftenens simremad
  • 12.30 Så er det blevet frokosttid
  • 13.00 Mere rengøring mens Storm sover
  • 14.00-16.00 Mor får sig en (længere end forventet) eftermiddagslur, mens Storm leger med far
  • 16.00 Eftermiddagshygge med min lille familie
  • 17.45 Aftensmad og godnat til Storm
  • 19.00 Mor og far spiser aftensmad
  • 19.45 Afslapning på sofaen med tæppe og film
  • 23.00 Godnat

søndag

• 09.15 Jeg står op eften en dejlig lang søvn – Storm og far har været oppe siden 06.30
  • 09.15 Jeg spiser morgenmad
  • 09.30-10.30 Storm sover formiddagslur og jeg snupper et par afsnit af Sex and the City
  • 10.30 Jeg rydder op i skabene på kontoret, mens storm leger i stuen
  • 11.30 Far tage rop for at træne og Storm underholder mor men historier
  • 12.00 Storm sover (igen) og jeg slapper af på sofaen (med hovedpine)
  • 14.00 Storm vågner og vi spiser en lækker frokost bestående af asiatisk salat og crostini med svampe
  • 15.00-17.45 Afslapning i stuen med fjernsyn, sang og leg
  • 18.00 Storm spiser aftensmad og får derefter en bad
  • 19.00 Storm bliver puttet
  • 19.00-22.30 Mor og far slapper af på sofaen med film og popcorn
  • 22.30 Godnat og tak for i dag

Det jyske Antarktis

Søndag aften kom vi hjem til det Sønderjyske igen efter en god uge, hvor vi har besøgt mine forældre mens kæreste var taget på skiferie med en kammerat. Vi har virkelig haft en dejlig uge, hvor vi har været på en masse besøg hos familien, vi har fejret min mormor som fyldte 80 og så har vi nydt at de første forårstegn viste sig i vejret. Det var dejlig at der endelig kom noget sol og blå himmel, selvom termometeret kun sagde 2 grader. Det varede dog ikke meget længere end et par dag, og derefter stod den på blæst, kulde og endda en lille snebyge. Lørdag eftermiddag lige inden solnedgang, kørte min mor og jeg en tur til fjorden for at tage nogle billeder af den storslåede natur – dette syn er ikke noget man ser hvert år

I går var Storm og jeg ude at gå en lang tur på over 2 timer. Solen skinnede fra en skyfri himmel og jeg var for første gang i år, trukket i min forårsjakke. Det var virkelig lunt og vi fik gået en masse steder som vi ikke har gået tidligere. Storm faldt i søvn cirka halvvejs, så han sad og sov så sødt i den kølige luft, med solen skinnende på sig – han så så sød ud ♡

I dag er vejret sik modsat af i går – det er gråt og trist og det står og smådrypper en gang imellem. Lillemanden ligger pt. og sover trygt og varmt inde i mors seng og jeg nyder at kunne sidde med en iskaffe og få styr på bloggen

God dag til alle jer der kigger med derude

Små glimt fra Nord

Fredagsslik

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Som sagt er vi taget nordpå, hvor vi har holdt en hyggelig mini-ferie hos mine forældre. I går aftes kom kæresten også herop og det var virkelig gensynsglæde da Storm så ham i morges, for første gang i en uge. I morgen kører vi igen til Sønderjylland når vi har fejret min mormor som bliver 80 i dag. Vi har allerede fejret hende da hende og min morfar kom til formiddagskaffe. I morgen skal hun så fejres endnu en gang sammen med resten af den pukkelryggede. I næste uge er der ikke de store planer på programmet, så vi glæder os til en stille og rolig uge med masser af aflapning

Fineste lyserøde blomster der pynter i mine forældres stue

Lækre og velduftende kanelsnurrer

Vores altid smilende lille trold

Sådan her ser vores lille mus ud 99 % af tiden – med et stort smil på. Han er bare så mild og glad hele tiden. Alle han møder får et smil med på vejen og han charmerer sig ind til højre og venstre. Han har virkelig nydt at være hjemme ved mormor og morfar, hvor han er blevet nusset og pusset om i over en uge nu

Den bedste måde at starte dagen på

Danmarks svar på Grønland

Jeg er så heldig at mine svigerforældre bor helt ned til vandet, så da vi var til eftermiddagskaffe i dag, gik jeg ned til vandet og tog nogle billeder af det fine landskab. Det er virkelig ikke tit man får lov til at se store isflager, der er skubbet op på stranden i bedste Grønlandsk stil

Luksus frokost

… og en af de sundere af slagsen – omelet med salat og parmaskinke. Det er ellers ikke fordi der er blevet indtaget særlig meget sundt mad den seneste uge (overhovedet ikke faktisk), så det bliver godt at komme ind i en god rytme med hensyn til kost og træning, når vi kommer hjem igen. Men når man holder ferie, skal man jo nyde det ik?

På sen eftermiddagstur i bidende kulde

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Boganbefaling: “Alt godt fra Havana”

Nøj hvor kunne jeg godt tænke mig at komme på et vaskeægte eventyr, og sejle jorden rundt. Der er bare nogle små forhindringer:

1. Jeg ejer ikke et skib og kender ikke nogen der gør
  2. Jeg kan ikke sejle og har aldrig prøvet det
  3. Jeg bliver søsyg bare ved at kigge på en vandpyt (overdrivelse fremmer forståelsen)

Ja så den drøm kan jeg vidst lige så godt slå ud af hovedet med det samme. Til gengæld kan jeg så drømme mig væk i sprog og billeder når jeg læser om anden halvdel af Havanas jordomsejling

Sidste år læste jeg første del “Hej far, kære Emil” – I kan læse min boganbefaling lige her

Fra bogens bagside: I far og søns første bog “Hej far kære Emil” fortalte Mikkel og Emil om den første halvdel af jordomsejlingen med Havana. I “Alt godt fra Havana” sluttes ringen, når de fortæller historien om rejsen fra Tahiti til København. Mikkel og Emil deler igen ud af oplevelser, men også alle de tanker og overvejelser, der følger med ved at sejle et skib rundt om jorden. Emil fortæller om hjemvé, rejsemæthed og om at vokse med ansvaret som skipper. Mikkel fortæller om glæden ved at vende tilnbage til steder, de før har besøgt, og om at opleve verden forandre sig. Men først og fremmest er “Alt godt fra Havana” en begejstret beretning om en sprællevende klode fyldt med venlige mennesker og eventyr

Læseren kommer med helt op på kraterkanten af aktive vulkaner og ned under overfladen til en pukkelhvalmor og hendes nyfødte unge. I storm og vindstille, ulidelig tropisk varme og ind i Borneos truede regnskov, hvor orangutangerne kæmper for overlevelse. “Alt godt fra Havana” er også en fortælling om, at vores verden er skrøbelig. I Indonesien sejler familiens skib bogstaveligt talt igennem en grød af plastik, og på selv de fjerneste øer i Stillehavet er der næsten ingen fisk tilbage, fordi de højeffektive internationale fiskeflåder fanger alt på deres vej. Gennem Mikkel og Emils fortællinger og hele familiens mailkorrespondancer og personlige samtaler bliver “Alt godt fra Havana” til mere end en rejsebog. Det er, i lige så høj grad, en historie om at blive voksen, om at tage stilling, om ikke bare at glide med strømmen, men at tage livet alvorligt i højt humør og gøre det hele sammen som en familei

Kanelsnurrer

Du skal bruge: 500 g hvedemel // 125 g koldt smør // 50 g gær // 2,5 dl lunken mælk // 75 g sukker // 1 æg (str L) + 1 til pensling // 2 tsk kardemomme // ½ tsk groft salt FYLD: 250 g sturtempereret smør // 100 g sukker // 100 g brun farin // 2 spsk kanel // perlesukker til pynt (gerne svensk perlesukker hvis du kan skaffe det)

Smuldr den kolde smør ud i melet og tilsæt sukker, kardemomme og salt. I en anden skål røres gæren ud i den lune mælk og det blandes med æg og melmassen. Kør dejen på røremaskine i minimum 10 minutter. Tilsæt evt lidt mere mel undervejs. Dejen skal være glat, blød og smidig

Pisk alle ingredienserne til fyldet sammen med en håndmikser til den er ensartet og luftig. Dejen rulles ud i en lilel smule mel, til en stor rektangel. Fyldet fordeles jævnt på dejpladen og dejen foldes halv ind fra den ene side og derefter den anden side, inde den skæres i 16 lige store strimler. Hver strimmel snoes et par gange, køres rundt om to fingre og fæstner på undersiden. Kom snurrerne på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket og lunt i 30 minutter. Pensl med sammenpisket æg og drys med perlesukker

Bag den kanelsnurrerne ved 200 grader i ca 20 minutter til de er gyldne og lækre

Onsdagstur

I dag har Storm og jeg været på en lang tur med barnevognen. De seneste dage har vejret været trist, regnfuldt og tåget, så det var fantastisk at se solen titte frem fra en næsten skyfri himmel i dag. Den sidste lille uges tid, har jeg kæmpet med at få Storm til at sove om natten. Han er pyldret, vil have sin mor ved siden af sig hele tiden, skal have sutten tusind gange og vendes fra mave til ryg og tilbage igen hele tiden. Jeg er virkelig ved at være træt, men har læst mig til at det er meget normal med sådan en periode når børn er 6,5 måned, så jeg går og krydser fingre for at det snart er ovre

Kæresten tog på skiferie i lørdags sammen med en kammerat, så Storm og jeg vælgte at tage en lille miniferie hjemme hos mine forældre, så vi ikke skulle sidde alene hjemme og kukkelure. Jeg nyder at der er flere hænder til at hjælpe til med den lille mus, og Storm nyder al opmærksomheden

I dag var vi så som sagt taget på sightseeing i min barndomsby, og det var simpelthen så smukt med store isflager på fjorden – det er ligefør man får associationer til Grønland

I morgen har min mor taget fri fra arbejde så vi skal igen ud på en lille gåtur, til formiddagskaffe hos mine bedsteforældre, og så skal der bages lidt lækkerier (som der kommer opskrift af senere her på bloggen) og så skal jeg komme lidt up to date med bloggen: billeder, planlægning af nye indlæg m.m.

Vi skrives ved snart – kan I have en dejlig aften derude ♡

I marts glæder jeg mig til:

Så kom årets første forårsmåned. Det er ellers ikke ligefrem fordi det ser forårsagtigt ud når jeg kigger ud af vinduet. Her ligger sneen nemlig så fint og hvidt og lyser hele landskabt op – det er så smukt! Denn uge bliver fyldt op med små besøg, træning, rengøring, møbel-kigning, mødregruppe og massevis af kys til mine 2 drenge. Der udover at jeg glæder mig til at holde weekend. Det er nemlig den eneste weekend vi har i laaaang tid hvor vi ikke har nogle planer, så der skal laves lidt små projekter herhjemme, og ellers skal vi bare nyde hinanden. Nedenfor kan i se hvilke andre ting jeg glæder mig til indenfor den nærmeste fremtid og hvilke ting jeg fik lavet fra min februar-liste:

1. Nyde at alle ting begynder at pible op ad jorden
  2. At holde date-night med min bedre halvdel
  3. Tage fine grene ind i vaser og pynte lidt til Påske
  4. Pakke en madkurv og tage en tur ud i det blå med min lille familie
  5. Bage lækre påskebrød
  6. Tage en tur i blomster-himlen og købe en masse fine ting til alle vores krukker
  7. Fejre min mormors 80-års fødselsdag sammen med hele familien
  8. Nå mit træningsmål, som skal klares inden 1. april (mere om det på bloggen senere)
  9. Lave lækre marcipanæg og andre påskede lækkerier
  10. Klippe og sende gækkebreve til folk jeg holder af

Og hvad fik jeg så lavet fra min februar-liste?

1. Bage (og spise) masser af fastelavnsboller
  2. Gå i barndom og lave en sneengel (ja jeg satser stærkt på at vi får masser af sne i februar!)
  3. Holde fødselsdag med boller og varm kakao
  4. Læse “De syv søstre” af Lucinda Riley
  5. Forkæle mig selv med en stor buket blomster
  6. Eksperimenterer med en masse lækre opskrifter fra mine nye kogebøger
  7. Bruge timevis foran fjernsynet når vinter OL skydes i gang
  8. Tage en tur på skøjtebanen med manden-min
  9. Tænke på noget rart der skal ske i løbet af dagen, hver morgen når jeg vågner
  10. Få lavet et helt specielt smykke som skal symbolisere min lille familie

Rømø & Skagen

Sommerferien er på plads! Vi har været lidt i vildrede i forhold til hvordan vores sommerferie skulle se ud i år når vi nu har en lille mus der skal tages hensyn til. Vi ville rigtig gerne sydpå, men blev enige om at vi vil vente til næste år hvor Storm får noget ud af det – tænker egentlig han er ligeglad med hvor vi tager hen, det vigtigste er at vi skal være sammen, hygge, lege, pjatte og opleve en masse og det kan man sagtens gøre herhjemme. Eneste minus ved at holde ferie i Danmark er vejret, men det må vi tage til den tid – vandpytter kan også bidrage til en masse skønne timer

Vi skal en uge i sommer hus på Rømø med min svigerfamilie og derefter tager vi 5 dage til Skagen med mine forældre, så det bliver super dejligt med et par afslappende uger i det ganske danske land

Smag på verden – februar

Skotske scones ♡

Du skal bruge: 560 g hvedemel // 85 g sukker // 25 g bagepulver // 5 g salt // 200 g smør // 3 3/4 dl kærnemælk // 1 æg til pensling

Kom alle ingredienser, undtagen kærnemælk, i en skål og smuldr det sammen med fingrene til det har konsistens som rasp. Kom herefter kærnemælken i og rør det sammen meget kort. Massen skal være sammenhængende men løs. Kom dejen på køl en lille time inden den rulles ud i en lille smule mel, til ca. 2 cm tykkelse. Stik scones ud i den ønskede størrelse (der bliver ca. 12-14 stk.) , som kommes på en bageplade med bagepapir og pensles med sammenpisket æg

Bag sconesene ved 220 grader varmluft i 8-10 minutter indtil de er hævet flot op og er blevet gyldne

Amerikansk “Diner” burger ♡

Fransk fondant au chocolat ♡

Den bedste følelse, er når man skærer hul på denne lille frækkert, og det så læber ud med en ubagt chokolademidte. Det er med at ramme bagetiden så nogenlunde så det meste af kagen ikke er rå, men samtidig må den endelig ikke få for meget. Generelt er jeg ikke særlig meget til chokoladekage eller chokoladedesserter (er blevet mærkelig på mine gamle dage), men lige netop denne dessert smelter mit chokoladehjerte. Skulle du have lyst til at give dig i kast med disse blødende chokoladekager, kan du finde opskriften lige her

Græsk moussaka ♡

I starten af februar måned var det ikke udenlandsk mad der prægede menukortet herhjemme, så jeg var faktisk ved at tro jeg ikke kunne lave et “Smag på Verden” indlæg i denne måned. Men da jeg fik kigget mine billeder igennem, var der alligevel lidt mere at vise end først antaget. Problemet med denne årstid, er at det bliver super hurtigt mørkt, og derfor kan det også være svært at tage gode billeder af aftensmaden, på grund af lyset – så det må i lige bærer over med

Fransk quiche Lorraine

Find opskriften på den lækre frokost-tærte lige her

Semlor – svenske fastelavnsboller

Du skal bruge: 2 dl mælk // 50 g smør // 25 g gær // 1 æg // ½ tsk salt // 3 spsk sukker // 1 tsk kardemomme // ca 500 g hvedenel // 1 æg til pensling FYLD: 150 g marcipen // kornene fra 1 vaniljestang // 50 g mandler // 2-3 dl mælk // ½ l piskefløde // lidt flormelis til drys

Lun mælk og smør i en lille gryde og kom det i en stor røreskål (gerne røremaskine) sammen med gær, salt, sukker, kardemomme og æg. Rør det godt sammen og tilsæt herefter melet lidt efter lidt. Ælt dejen i minimum 10 minutter inden den stilles til hævning, tildækket, en times tid

Kom dejen ud på et meldrysset bord og del den i 10 lige store stykker, som trilles til bollder og kommes på en bageplade med bagepapir. Lad dem efterhæve mens ovnen varmer op til 175 grader varmluft. Pens dem med sammenpisket æg og bag dem 15-20 minutter til de er fine og gyldne. Lad dem køle af på en bagerist

Når bollerne er afkølede skæres en lille trekant i toppen af hver bolle, så der kan løftes et lille “låg” af toppen. Udhul bollerne og kom de grove brødkrummer i en skål. Herblandes det med groftrevet marcipan, vaniljekorn, hakkede mandler og mælk til det har en cremet konsistens – fyldet må dog ikke blive vådt og sjasket. Brug en gaffel til at blande fyldet, det er klart det nemmeste. Fordel nu fyldet i de udhulede boller med en ske. Pisk fløden til let skum, kom det i en sprøjtepose med en stor stjernetyl og sprøjt det fint ud på toppen af bollerne. Til sidst kommes de trekantede låg på og der drysses med flormelis

Vaniljemuffins med mandel og chokolade

Der er ikke noget bedre end duften af hjemmebag og især på sådan en kold og blæsende forårsdag. Disse muffins bragte lykke herhjemme til eftermiddagskaffen i går, både her og hos naboen. Muffins er altid nemme og hurtige at lave og bliver ofte lavet af de ingredienser man allerede har stående derhjemme. De egner sig super godt til at blive frosset ned og så har man jo altid en lille kage man kan tø op til uventede gæster eller hvis man går sukkerkold i løbet af dagen (sidstnævnte sker selvfølgelig aldrig for mig)

Du skal bruge: 100 g stuetempereret smør // 1 spsk vaniljesukker // 150 g sukker // ½ tsk salt // 2 æg // 2 æggeblommer // 100 g hvedemel // 75 g mandelmel // 1 tsk bagepulver // 1½ dl kærnemælk // 100 g grofthakket mælkechokolade + lidt til pynt

Forvarm ovnen til 175 grader. Kom smør, sukker og vaniljesukker i en skål og pisk det til en luftig masse. Tilsæt æggene et ad gangen mens du stadig pisker. I en skål blandes de øvrige ingredienser, med undtagelse af kærnemælken og kommes i smørmassen, skiftevis med kærnemælken, mens der røres godt. Fordel dejen i 12 muffinforme og bag dem i midten af ovnen ca. 20 minutter til de er blevet gyldne

Smelt en lille smule chokolade over vandbad og brug en gaffel til at dekorere kagerne med inden servering